Hoe werkt de veiling?
Bij OkidokiKoi heeft u de mogelijkheid om echte Japanse Koi aan te schaffen via het veilingprincipe. Zolang de klok loopt kunt u biedingen uitbrengen. Wanneer de klok stopt en u de hoogste bieder bent, dan bent u de nieuwe eigenaar. Geen bijkomende kosten geen commissie, geen BTW, geen administratiekosten en geen handgeld. Kortom, eerlijke biedingen waarvan u gelijk de prijs weet.
Account maken
Om mee te bieden op 1 van de veilingen heeft u een account nodig. Zie daarvoor op de homepage ‘inloggen / account maken’. Na het verifiëren van het emailadres bent u klaar om mee te bieden.
Bieden
Bieden op 1 van de kavels kan op 2 manieren:
Optie 1 is het plaatsen van een los bod. Dit bod dient hoger te zijn dan het huidige bod. Aan u om hier een strategie in te bepalen
Optie 2 is via een biedbot een automatisch bod te laten doen. Dit is een bod wat u maximaal wilt bieden op een kavel. De computer zal direct € 1 euro hoger plaatsen dan het huidige bod en daarna de biedingen voor u in de gaten houden. Wanneer u overboden wordt zal het systeem automatisch het bod wederom verhogen met € 1. De biedbot zal elke overbieding van uw bod automatisch aan blijven passen tot het maximale, door u ingegeven bod, wordt bereikt. Bij tussentijdse biedingen wordt u automatisch per email op de hoogte gebracht hiervan. U kunt uw maximale bod nog verhogen zolang de klok loopt. Wanneer er hoger dan uw bod wordt geboden stopt uw biedbot met bieden.
Dit zijn de 2 opties om te bieden op kavels. Het is dus niet mogelijk om te bieden per email. Biedingen per email zullen als niet ontvankelijk verklaard worden.
Einde van de veiling
Zodra de klok op 0 seconden staat stopt de veiling en is bieden op een kavel niet meer mogelijk. Wanneer u de winnaar bent van een kavel wordt u hiervan per email op de hoogte gebracht. Na enkele minuten zult u op hetzelfde email adres de factuur van de veiling ontvangen. U kunt deze makkelijk online betalen via bijvoorbeeld ideal of creditkaart.
Na betaling van de factuur kunt u de koi komen ophalen. Dit kan vaak de volgende dag al. Kijkt u daarvoor op onze pagina ‘over ons – openingstijden’.
Het is (vooralsnog) niet mogelijk om de koi op te sturen.
Ophalen en vervoeren
Wanneer u uw koi komt ophalen zullen wij deze zorgvuldig verpakken voor een veilig vervoer. Wij proberen de koi zo weinig mogelijk stress te bezorgen. Ondanks dit is het mogelijk dat de koi toch stress ervaart. Dan is het mogelijk dat uw koi minder heldere kleuring heeft dan dat u op de foto of film heeft gezien. Deze kleuren komen weer terug nadat uw koi weer op zijn gemak in uw vijver zwemt.
Om een koi veilig te vervoeren raden wij aan om de doos haaks op de rijrichting te plaatsen (dit is het in de breedte plaatsen van de doos). Dit is noodzakelijk omdat de koi anders bij optrekken en afremmen van de auto zijn neus pijnlijk kan bezeren. Wanneer u de doos overdwars plaatst, reduceert u dit tot een minimum. Wij raden u aan om verkeersdrempels en bochten zo langzaam mogelijk te nemen. Dit om ‘ klotsen’ van het water te voorkomen of zelfs het schuiven van de doos.
Bij aankomst thuis kunt u het best de zak op uw water leggen om aan de temperatuur van uw water te wennen. Let daarbij wel op dat de zon niet in de zak schijnt. Het water zal opwarmen en uw koi kan zelfs verbranden. Beter is misschien om de zak geopend aan de rand van uw vijver in het water te hangen met een versteviging op de rand. Zo kan het water ook gelijk weer van zuurstof worden voorzien. Elke 10 tot 15 minuten schenkt u daar een kleine hoeveelheid van uw eigen vijverwater bij. Zo kan de koi ook aan uw waterwaarden wennen. Na een uur tot anderhalf uur is het mogelijk om uw koi uit te zetten. Gebruik hiervoor een koisok om de koi niet te beschadigen. Het overgebleven water kunt u voor de planten gebruiken of weggooien.
Ga altijd verantwoordelijk om met uw koi. Het is een levend wezen. Lees daarvoor (of download) de koi bijsluiter van het LICG. Deze vind u hier.